Raudhah, Fatma (2015) Phasal realizations in classroom discourse. ENGLISH EDUCATION JOURNAL: English Journal for Teaching and Learning, 3 (2). pp. 115-127. ISSN 2338-8781
|
Text
9.fatma-min.pdf Download (313kB) | Preview |
Abstract
Masalah yang diteliti dalam jurnal ini adalah (1) realisasi fasa (phasal
realizaliations) dalam wacana kelas dihubungkan dengan jenis pola fasa
dan sub-fasa, (2) cara guru merealisasikan fasa dan sub-fasa dalam
wacana kelas, dan (3) realisasi leksika-gramatika dalam wacana kelas
dihubungkaitkan dengan fasa dan sub-fasa. Kajian ini berasaskan data
dimana bahan-bahan dipilih sebagai data kajian. Pendekatan kajian ini
bersifat kualitatif-deskriptif dengan pemerhatian sebagai kaedah kajian.
Subjek penelitian adalah 4 orang guru BahasaInggris.4 wacana kelasdalam-
teks (Classroom discourse-in-text) dipilihsebagai data.
Pengumpulan data dibuat melalui rekaman audio-visual dan transkripsi.
Data dianalisis menggunakan kaedah analisis model Young. Instrument
utama kajian adalah peneliti sendiri. Instrumen sekunder adalah (1)
skema klasifikasi aspek-aspek semiotic yang menjadi tumpuan kajian,
(2) lembaran-lembaran data mengandung 4 wacanakelas-dalam-teks, dan
(3) catatan-catatan pada setiap proses pembelajaran-dalam-teks.
Penemuan kajian ini menunjukkan bahwa pada keseluruhannya, wacana
kelas-dalam-teks (Classroom Discourse-in-texts) lazimnya dicirikan
oleh: (1) fungsi makro yang paling utama adalah Pembuktian (SU)
manakala Kesimpulan (CO) yang paling kurang menonjol, (2) fungsi
mikro paling utama adalah Pertukaran (IC) dan Permintaan maaf (AP)
yang paling kurang ketara. Corak fungsi-mikro memamerkan perubahan
yang dinamik, sementara corak fungsi-mikro menunjukkan bagaian yang
amat dinamik.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | 20 LANGUAGE, COMMUNICATION AND CULTURE > 2004 Linguistics > 200403 Discourse and Pragmatics |
Depositing User: | Yusri Fahmi |
Date Deposited: | 13 Oct 2017 03:19 |
Last Modified: | 11 Sep 2019 08:17 |
URI: | http://repo.uinsyahada.ac.id/id/eprint/194 |
Actions (login required)
View Item |